Multiflexmeter Forums Algemeen Beheer

Weergave van 5 geneste reacties
  • Auteur
      Patrick de Boevere

Ik heb wat ervaring met de verwerking van meetsignalen voor milieurapportage of research dus zou daar als consultant-programmeur wel iets voor kunnen ontwikkelen. Mijn voorkeur gaat uit naar een Windows machine die de data uit een ontvanger gaat ordenen, filteren, signaalverwerken e.d. waarna ze geschikt zijn voor webpublicatie, spreadsheet-dagrapportage of gewoon ouderwets op de PC zelf een grafiekje tonen. Vooral de remote diagnostics over de performance van de meetmodule zelf (met als output bijv. vervang batterij, los draadje, datacollission met module 3FD) lijkt me een uitdaging omdat de kwaliteit/betrouwbaarheid van een meting zelf ook meetbaar moet zijn. Die is verre van boolean.

jan

Dat klinkt goed, Patrick.
      Veel waterbeheerders hebben zelf natuurlijk al allerlei opslag-, validatie-, analyse- en rapportageapplicaties beschikbaar. Bij de Multiflexmeter wordt het de uitdaging om het Multiflexmeternetwerk te beheren vanuit een centrale database, met api’s voor de bestaande applicaties om de meetdata op de juiste plaats te krijgen. Voor de remote diagnostics zou nog wel iets moeten komen, want het is inderdaad noodzakelijk om inzicht te hebben in het functioneren van de MFM’s.
      Het heeft overigens mijn persoonlijke voorkeur zo min mogelijk intelligentie in de MFM te stoppen en dat zoveel als mogelijk centraal te houden. Makkelijker en robuuster voor het beheer.

rik

Windows als os om de metingen mee te verwerken lijken me in strijd met de open source uitgangspunten van het project.

Patrick de Boevere

Geen probleem @Rik, dan heb ik verder weinig meer bij te dragen aan dit forum/project.

rik

Niet te snel afhaken @Patrick We kunnen elkaar hier vast veel leren. Ik weet bv niks van hardware en meters en leer daar graag over. En open source programmeren kan iedereen leren, het internet staat vol handleidingen en gratis software 😉

jvgenderen
      Bijdrager

je kan in mijn bescheiden mening ook de data beschikbaar stelen en de verwerking online te laten geschieden. dan beslist de gebruiker zelf of hij dit doet vanuit een open of gesloten platform.
      arduino is open en gratis.
      github is open en gratis

dat maakt niet uit vanaf welk platform je dit benaderd.

weergeven van de data kan bv via de api en Grafana wat ook open en gratis is.

Joost
      community initiator van The things network Zeeland

Weergave van 5 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.