Multiflexmeter Forums Communicatiecentrum Feedback op prototyping en suggesties voor Must/Should/Could/Wont haves gevraagd

Weergave van 5 geneste reacties
  • Auteur
      rvanderh
      Bijdrager

Mijn plan om een overzicht te maken van de bruikbaarheid van diverse (opensource) IoT systemen voor het MFM project is jammerlijk mislukt. Ik vrees dat ik helaas niet zo planmatig ben aangelegd. Ik ben dus slechts wat wild wezen testen en ben het eerste het beste wat me wel nuttig, bruikbaar leek in een eerste prototype gaan verwerken: http://mfmnet.nl.

Ik stel voor dat iedereen hier zijn feedback op de prototyping meld en suggesties doet voor zaken die onderdeel moeten gaan uitmaken van het regelcentrum. Als dit een beetje gaat lopen, dan kunnen we hiermee vervolgens nette Must/Should/Could/Wont have lijstjes voor in het dashboard maken.

rvanderh
      Bijdrager

neerslagmetingen
      Het leek me zelf wel handig om actuele neerslagmetingen te presenteren naast de waterstanden van de mfm-meter. Zo kunnen we zien of er (wel of niet) een plausibele relatie is tussen de twee soorten metingen.

Voor het overzicht de locatie van de prototype mfm bevindt zich dus in Gapinge aan de Bleweg.
      </img>

Ik ben op zoek gegaan naar plekken waar ik actuele neerslaggegevens kan vinden. De openbare gegevens van het knmi zijn helaas niet actueel en dus niet bruikbaar. Maar wellicht heeft een deelnemer bij ons beschikking over een abonnement bij knmi met actuele cijfers die we kunnen/mogen gebruiken ?! Ik kwam vervolgens bij buienradar.nl terecht. Daar staan zo’n 50 meetstations met actuele (uur) gegevens die voor eenieder beschikbaar zijn. Info van de verschillende stations kun je hier krijgen. De api met actuele gegevens staan hier: xml.buienradar.nl.

Ik ben even grof langs alle weerstations gebrowsed en het leek me dat het meetstation Vlissingen het meest representatieve is voor ons meetpunt. Die data zijn nu dus zichtbaar (gele lijntjes). Maar wellicht is er een neerslagstion dat beter geschikt is.

rvanderh
      Bijdrager

vergelijking met reguliere peilmetingen van Scheldestromen
      Ik begrijp van Jan dat het prototype MFM op dezelfde plek hangt als een reguliere drukmeter van Scheldestromen. Het lijkt me zeer relevant om de MFM-metingen te gaan vergelijken met reguliere peilmetingen.

Ik heb Jan gevraagd de meetgegevens van deze peilmeter op een uitwisselplek te plaatsen. Zodra de data daar binnen komen, zal ik ze gaan verwerken in nieuwe grafieken.

Je hebt goed werk daar verricht, Rik!
      En natuurlijk zijn we trots op onze eerste MFM op LoRa.
      Bij het waterschap hebben we wel betere neerslagdata beschikbaar, maar die zijn helaas nog niet buiten het kantoornetwerk beschikbaar.
      De meetgegevens van de reguliere drukopnemer bij de stuw zijn onderweg! Inderdaad goed om de eventuele verschillen te kunnen zien.

Ik denk dat mfmnet (zo ga ik het maar gewoon noemen vanaf nu) uit de volgende onderdelen gaat bestaan:
      1. Databases
      a. Locatiedatabase met alle ID’s, xyz, en alle andere metadata
      b. Tijdreeksdatabase met alle gemeten data

2. Communicatieserver: het deel dat alle datatransfers regelt (dus data binnenhaalt vanaf bijvoorbeeld ttn, kpn, t-mobile, en een gsm-server)

3. Taakserver: voor het uitvoeren van berekeningen, etc

4. Een GUI, met:
      a. Een kaart met de MFM’s (en gateways?)
      b. Als je op een locatie in de kaart klikt, kom je op een locatievenster, met een grafiek, metadata en een beheeroptie

Een spannende vraag (opgeworpen door Rik): nu zijn we ingesteld op eenrichtingsverkeer, dus data vanaf de MFM naar MFMnet. Maar willen we het misschien ook andersom? Dus: op afstand (vanuit MFMnet) aanpassen van de meetfrequentie? Of (nog spannender): op afstand updaten van de sketch?

rvanderh
      Bijdrager

Ik realiseer me nu dat er actuele knmi gegevens op lizard.net staan, ook in Zeeland.
      Dit zijn de meetgegevens van de afgelopen dagen van Middelburg, Vrouwenpolder en Wolphaartsdijk. Voor meetstation VLissingen staan de laatste uurgegevens in lizard.net https://hhnk.lizard.net/api/v2/timeseries/?location__organisation_code=06310&start=1501228800000&end=1501583924000

Weergave van 5 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.